close
تبلیغات در اینترنت
آداب و رسوم
سايت جامع شهرششتمد
آداب و رسوم

اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِيِّ النَّقِيِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى، الصِّدّيقِ الشَّهيدِ، صَلاةً کَثيرَةً تامَّةً زاکِيَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً، کَاَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِيائِکَ
لوکس گراف | دانلود قالب وبلاگ

از جمله هنرهای نمایشی مردم  ششتمد  می توان به نمایش اسب چوبی اشاره کرد که

معمولادر جشن های شادی مثل ختنه سوری وعروسی اجرامی شود.


 برای ساخت اسب چوبی بر روی قطعات چوبهایی که به هیات بدن و سر اسب ساخته

می شود پارچه هایی نصب می کنند تا یک نفر به راحتی در میان آن قرار بگیرد. اسب

چوبی با استفاده از شالهای طرفین که بر روی شانه های فرد می افتد مهار شده و افسار

آن را به دست می گیرد. سپس با حرکات پا، چرخش بدن و چوب دستی اجرای حرکات

موزون آغاز می شود  که  به نظر میرسد   نمادی از جنگ و پیکار فرضی با سربازان

مغولی در هنگام حمله با ناحیه بیهق  است. برای ایجاد توازن در حرکت اسب چوبی از

سازهای کوبه ای نظیر دهل، سرنا و ساز نیز استفاده می کنند.



موسی الرضا غربی





موضوع : آداب و رسوم ,
بازديد : 135

امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

نوشته شده در تاريخ یکشنبه 1 خرداد 1390 توسط محمدرضا غريبي

روز عاشورا در ششتمد ما شاهد فيستوال آيين هاي مذهبي ونمايش هستيم که به فرازآنها

درسراسرمنطقه سبزوار فقط در اين منطقه اجرا وبرگزار مي شود از اين جمله بايد به

آيين شب گرداني اشاره کرد در ششتمد که خانواده سيد علي حسيني موروثي است وبنا

به گفته خود ايشان پدرانشان نيز در روزعاشورا متوالي برگزاري اين آيين بوده اند به

اين گونه است که روزعاشورا مادامي که هيت به حرکت در مي آيد يک نفراز اين

خانواده که معمولاً جسته کوچک تري هم دارد در لباسهاي به هيبت شير در مي آيد وبه

دوش چند نفراز شروع هيت تا انتهاي هيت قرار مي گيرد ودرهيت مي چرخد وبه

نوعي عزادار حضرت سيد الشهدا مي باشد افرادکه شير را به دوش دارند معمولاً افراد

ثابتي هستند که گاهي به حساب نذري که کرده اند به اين گروه پيوسته اند شير در مراسم

روز يازده مردم ششتمد هم حضور داردودر مقتل خوان که به تپه مجاور آرامگاه ابن

فند ق انجام مي شود حضور دارد وبه پاسداري اجساد شهدا کربلا مي پردازد. اين شير

اشاره به همان شيردارد که مردم معتقدند که در روز عاشورا قصد حمايت از امام حسين

را داشته  که به دستور امام  صحنه کربلا را ترک مي کند وفقط حافظ اجساد شهدا

کربلا مي شود محل ترديد است و به چند مقتل نامه در اسنا د ديگري به آن اشاره نشده

است با اين حال حضور شير در اين روز بيانگر اعتقاد مردم منطقه به اين نکته دارد



موسی الرضا غربی





موضوع : آداب و رسوم ,
بازديد : 134

امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

نوشته شده در تاريخ یکشنبه 1 خرداد 1390 توسط محمدرضا غريبي

با توجه به اقليم خشک منطقه ، آب و باران همواره براي مردم منطقه دغدغه بوده است

و اين مسئله به طور آشکاري در فرهنگ مردم منطقه منعکس شده است از جمله

نمودهاي اين مسئله ،  مي توان به آيين نمايش گونه چولي چغل که ريشه در اساطير

ايران دارد، اشاره کرد و آن آييني است که مردم کشاورز و پاک نهاد منطقه ، هنگامي

که ، باران مورد انتظار خود را در سال نمي  ديدند به اجرا آن مبادرت مي کردند


در آيين ، عروسکي که آنرا از جمجمه خر مرده  مي ساختند ، به اين گونه که آنرا

(جمجمه خر را) به يک چوب خشک متصل  مي کردند و آنرا ملبس مي کردند ، به

دست کودکان روستا مي دادند و آنان در حالي که اشعار مخصوصي مي خوانند آنرا در

روستا مي چرخانند و در نهايت آن را در آب رها مي کردند



موسي الرضا غربي





موضوع : آداب و رسوم ,
بازديد : 127

امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

نوشته شده در تاريخ یکشنبه 1 خرداد 1390 توسط محمدرضا غريبي

شيره پزي در ششتمد از قدمت بالايي برخوردار است كه در مكاني به نام محلي كِرگاه

انجام مي گيرد و از كارگاه داران سابق و فعلي مي توان به قديمي مرحوم ميرزا حسين

پادري ، مرحوم حسين غريبي ، حاج حسين خوش سخن ، محمدعلي حمزه اشاره نمود


مشخصات كارگاه شيره پزي


چُروخ : درياچه اي به ابعاد 5/1*2 متر و به ارتفاع يك متر مي باشد كه سيماني بوده و

در قسمت وسط يكي از ديواره هاي طولي سوراخي دارد كه چسبيده به كف درياچه مي

باشد


اَرگ : دو درياچه دوقلوي چسبيده بهم به ابعاد 1*5/1 متر و ارتفاع 5/1 متر مي باشد

كه در گوشه اي از كف آنها گودي كوچكي وجود دارد


كوره : كوره بصورت هلالي بوده و داراي دو دودكش و پنج حفره كه يكي در قسمت

زيرين و چهار حفره ديگر در قسمت فوقاني كوره وجود دارد كه حفره پايين مخصوص

شعله و حفره هاي ديگر مخصوص ديگ ها مي باشد


تاوره تَج (تاوره تَرج) : تاوره ترج  از دو ديواره گلي يا آجري ساخته شده است  كه دو

چوب  بر روي آن بصورت افقي قرار مي دهند و كيسه اي را پر از خارهايي با نام

محلي چَوَزگ در روي اين چوبها مي گذارند و آنچه از الك كردن آب انگور  و كف

حاصله از جوش آن را درون آن كيسه  مي ريزند و از زير كيسه آب انگور مي چكد و

در گودالي كه زير تاوره تج قرار دارد جمع مي شود و دوباره به تشت هاي قوچاني

افزوده مي شود.


شرح كار


ابتدا انگورها در چَُروخ ريخته شده و لگدكوب مي شود تا آب آن كاملاً گرفته شود آبي

كه بدين صورت از انگور جدا مي شود توسط منفذه كف چورخ به اَرگ وارد مي شود

در ادامه خاكي كه از مكانهاي خاصي تهيه مي شود و بنام خاك شيره شناخته مي شود

به آب انگور داخل ارگ اضافه ميشود و كاملاً هم مي خورد تا خاك با آن تركيب شود

بعد بر روي ارگ پوششي انداخته مي شود تا از گزند حيوانات و خزندگان در امان باشد


پس از چند ساعت كه خاك داخل ارگ ته نشين شد نوبت به مرحله بعدي مي رسد در

اين مرحله آب انگور به آرامي از داخل ارگ برداشته شده (بدون اينكه لاي ته نشين شده

حركت كند ) و در ديگ ثابتي كه در كوره نصب شده و به نام گل جوش مي باشد ريخته

مي شود سپس شعله يا فِر كوره روشن مي شود و آب انگور نزديك يك ساعت در گل

جوش مي جوشد تا كف و كثيفي هاي موجود در آن گرفته شود و بعد  به ديگ ديگري

كه درمجاور آن قرار دارد ريخته مي شود تا كاملاً صاف شود آنگاه در ديگ ديگري كه

در كنار قرار دارد و شيرنشو نام دارد ريخته مي شود در انتها آب انگور جوشانده شده

در تشت هايي كه به آنها تشت قوچاني مي گويند ريخته مي شود تا كاملاً جوشانده و

تبديل به شيره انگور شود لازم به ذكر است كه آب انگوري كه پس از گذر از صافي

تاوره تَج حاصل مي شود در تشت هاي قوچاني ريخته مي شود تا تبديل به شيره شود

ضمناً جهت جلوگيري از سرريز آب انگور داخل تشت قوچاني در هنگامي كه جوشانده

مي شود مي توان  از پودر مغز گردو استفاده نمود





موضوع : آداب و رسوم ,
بازديد : 126

امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

نوشته شده در تاريخ یکشنبه 1 خرداد 1390 توسط محمدرضا غريبي

هِمدني از آئين هاي  سابق ششتمد بوده و بدين صورت بود كه چند نفر كه تعدادي گوسفند

شيري داشتند با هم شريك شده و به نوبت شير را براي هم مي بردند و آن شخص هم كه

مقدار قابل توجهي شير به او رسيده شيرها را جوشانده و تبديل به  ساير لبنيات مي نمايد

اما شرح كار بدينصورت است كه هر يك از افراد عضو هِمدني  چوب كوچكي كه

داراي برجستگي كوچكي بوده و بطول تقريباًَ 20 سانتيمتر است در اختيار دارند كه از

آن به عنوان چوب نُشو استفاده مي شود فرد ظرف شير خود را به ميزبان تحويل داده و

ايشان شير را در ظرف مشخصي كه هر يك از اعضاء ظرفي شبيه به آن را دارند مي

ريزد و آورنده شير چوب نُشوي خود را در داخل شير زده و سطح تماس چوب با شير

را اندازه گرفته و اگر اين سطح با برجستگي روي چوب فاصله كمي داشت مقدار سرك

و كسري شير را با چند ملاقه كم و زياد كردن برطرف نموده و تعداد ملاقه هاي كسر يا

اضافه شده را شمرده و بدهكار يا بستانكار مي شوند ولي اگر سطح تماس با برجستگي

روي چوب فاصله زيادي داشت سطح تماس شير با چوب را با گره زدن نخ بر روي

چوب مشخص مي نمايند و به اين طريق مشخص مي شود كه فلاني چقدر شير به

ميزبان تحويل داده و از ايشان چه مقدار طلبكار است





موضوع : آداب و رسوم ,
بازديد : 115

امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

نوشته شده در تاريخ یکشنبه 1 خرداد 1390 توسط محمدرضا غريبي

کاتب شخصي است که لباس هاي عربي به تن دارد در کجاوه که امروزه با وانت حمل مي

شود قرار مي گيرد


 وبا دفتر وقلم ني که در دست دارد به ثبت مصائب خاندان پيامبر مي پردازد



موسی الرضا غربی





موضوع : آداب و رسوم ,
بازديد : 130

امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

نوشته شده در تاريخ یکشنبه 1 خرداد 1390 توسط محمدرضا غريبي

ششتمدنيزبه عنوان قطعه ازخاک ولايت بيهق ازديرباز داراي فرهنگي مذهبي و شيعي بوده

است ويکي از نموده هاي اين فرهنگ شيعه ،اجراي مراسمات تعزيه يا شبيه خواني است

از پيشکسوتان تعزيه ششتمد مي شود آقاي صفرعلي دولت آبادي معروف به

صفر شمررانام برد ايشان باوجود بي سوادي 12هزار بيت شعر حفظ هستند

 





موضوع : آداب و رسوم ,
بازديد : 124

امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

نوشته شده در تاريخ یکشنبه 1 خرداد 1390 توسط محمدرضا غريبي

اين آيين نيز در خانواده اي خاص موروثي است . متوليان نخل در ششتمد صبح زود قبل

از آنکه هيئت حرکت کنند به محل تپه مجاور آرامگاه بيهقي که اسکلت نخل در آن جا

مستقر است وشروع به تزئين وبه قول معروفکردن نخل مي کنند کم کم مردم براي

کمک به آنها اضافه مي شوند ودر اين ميان کساني هستند که بنا به نذري که کرده اند به

پذيرايي از تزيين کنندگان نخل  مي پردازند


  به تدريج به تعداد افراد حاضر در اطراف نخل افزوده مي شود وکار تزئين نخل با

سلام و صلوات به پايان مي رسد


بعد از حرکت هيت از محل مسجد اصلي ششتمد (مسجد امام حسين ) و رسيدن آن به

آرامگاه ابن فندق افراد که تعدادشان از بيست نفر تجاوز مي کند نخل را به دوش مي

گيرند و آن را جلو هيت به حرکت در مي آورند.سابقاً يک نفر به روي نخل مي رفت به

قرائت قران مي پرداخت که امروزه قاري قرآن که فرد مسني هم هست در داخل نخل

به قرائت قرآن مي پردازد. در هر فاصله مکاني حمل کنندگان نخل آنرا زمين مي گذارند

وبه دايره وار به دور آن مي چرخد وبه سوگوار حضرت امام حسين مي پردازد. نخل

گردان از جمله آيين هاي مذهبي روز عاشورا است که حداکثر مناطق کويري ايران

شاهد برگزاري آن هستيم . اين نخل که بر دوش عزادار آن حمل مي شود اشاره به

تابوت امام حسين (ع) دارد در واقع نخل گردان نمادي از تشيع جنازه حضرت امام

حسين دارد



موسی الرضا غربی




موضوع : آداب و رسوم ,
بازديد : 117

امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

نوشته شده در تاريخ یکشنبه 1 خرداد 1390 توسط محمدرضا غريبي
لوگوي دوستان
لوکس گراف | دانلود قالب وبلاگ لوگوي دوستان لوگوي دوستان
لوگوي دوستان لوگوي دوستان لوگوي دوستان
لوگوي دوستان لوگوي دوستان لوگوي دوستان
لوگوي دوستان لوگوي دوستان لوگوي دوستان



بالاي صفحه



تمامي حقوق اين وبلاگ براي سايت جامع شهرششتمد محفوظ و انتشار مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.

ترجمه به رزبلاگ توسط : لوکس گراف